Pierwsza zasada pilatesu – Prawidłowa postawa ciała

Prawidłowa postawa ciała w pilatesie w skrócie, to dążenie do neutralnej pozycji ciała, najbardziej optymalnej czyli takiej, która najmniej obciąża nasze ciało. Nieprawidłowa pozycja wyjściowa wpływając na mięśnie i stawy będzie ograniczać twoje ruchy i wytwarzać kompensacje wpływając tym na liczne przeciążenia i zaburzenia układu ruchu. Dlatego nie to CO ćwiczysz a JAK ma ogromne zbaczanie.

Otwierając cykl wpisów o zasadach pilatesu chciałabym ci przedstawić te zasady według mojej hierarchii wartości po 16 latach praktyki własnej na różnym etapie mojego życia – w tym w ciąży i po połogu – oraz uczenia innych kobiet również na różnych etapach ich życia włączając w to chęć poprawy postawy ciała, przeciwdziałaniu przeciążeniom kręgosłupa oraz realizacji marzenia o płaskim brzuchu (w tym temacie wypowiem się więcej na moim blogu niebawem)

 

Dlatego dziś kilka słów o PRAWIDŁOWEJ POSTAWIE CIAŁA.

 

Mam takie przeczucie,że prawidłowa postawa ciała kojarzy ci się z pewnego rodzaju usztywnieniem. Popraw mnie jeśli się mylę ale czy nie wyobrażasz sobie prawidłowej postawy ciała jako wyprostowanej sylwetki z klatką piersiową z przodu, uniesioną brodą jak gdybyś stała sztywno w szeregu nie mogąc zrobić oddechu który ktokolwiek mógłby usłyszeć? W każdym razie wiele dziewczyn przychodząc do mnie na zajęcia tak właśnie kojarzyło poprawną postawę ciała w pozycji stojącej.

 

O prawidłową postawę ciała powinnaś dbać codziennie. Stojąc, siedząc i ćwicząc. Tak, ćwicząc również! Ponieważ to jak ćwiczysz, będzie miało wpływ na to, czy pogłębisz swoją wadę postawy i jeszcze bardziej przeciążysz kręgosłup, czy wpłyniesz na poprawę postawy ciała balansując ciało między siłą a elastycznością. To jak ćwiczysz będzie wpływało na twoje samopoczucie na co dzień oraz na twoją motywację do dalszego, systematycznego trenowania oraz na bezpieczeństwo. Nie znam nikogo, kto podejmując wyzwanie systematycznego trenowania chciałby doznać kontuzji wykluczającej go w następstwie z systematycznych ćwiczeń. Prawidłowa postawa ciała w ćwiczeniach, to najbardziej optymalne ustawienie wszystkich segmentów ciała względem siebie. Dzięki skupieniu na nauce utrzymywania tej postawy ciała podczas ćwiczeń nie stwarzasz ryzyka przeciążeń kręgosłupa czy innych stawów swojego ciała. Do tego zwiększasz szansę na prawidłową aktywację mięśni odpowiedzialnych za ruch konkretnych stawów, co zwiększa szansę na osiągnięcie przez ciebie twojego celu treningowego – zakładam z góry – chęci posiadania zdrowego, zbalansowanego ciała gotowego na wyzwania w każdych warunkach 🙂

 

Praca nad prawidłową postawą ciała z wykwalifikowanym nauczycielem pilatesu, trenerem medycznym czy trenerem personalnym wykaże nad którymi segmentami ciała musisz pracować i w jaki sposób. Namawiam cię do tego aby sprawdzić to w warunkach pracy indywidualnej ze specjalistą.

 

Ja chciałabym zwrócić twoją uwagę na system ćwiczeń jakim jest Pilates. Pilates, to wspaniała metoda, która bierze pod uwagę aspekt poprawnej postawy ciała i zmobilizuje cię do myślenia o tym oraz pracy nad tym, aby dołożyć starań aby ćwiczyć poprawnie.

 

Chciałabym pomóc ci zrozumieć jak prawidłowo przyjmować postawę ciała na co dzień oraz w pozycjach wyjściowych w ćwiczeniach pilatesu. Dlatego nagrałam video na ten temat. Jest ono częścią mojego zestawu treningowego nr 2 “Silny i zdrowy brzuch bez bólu pleców“. Nagrałam go po to, abyś mogła samodzielnie, w zaciszu swojego domu zacząć od prawidłowych podstaw. Potraktuj temat poważnie. Zobacz video, zastosuj wskazówki na swojej macie i potem użyj tej wiedzy w treningach.

Od stycznia 2021 roku możesz mieć dostęp do wszystkich materiałów na mojej platformie pilatesu online na miesiąc lub na rok. Ty wybierasz. Sprawdź na http://www.treningi.wformiepo40.pl

 

Poprawna postawa ciała jest warunkiem prawidłowego rozwoju fizycznego i psychicznego. Niech to będzie dla ciebie motywacją do podjęcia działania i zadbania o swoje zdrowie i samopoczucie.