Oddech w pilatesie

Prawidłowo oddychając wpływasz na postawę swojego ciała, wpływasz na autonomiczny układ nerwowy, zarówno na pobudzenie ale też na procesy regeneracyjne. Oddech wpływa na funkcje motoryczne i wiele procesów związanych ze zmianą ciśnień w ciele. To jak oddychasz na co dzień i podczas treningu ma ogromne znaczenie. Nie odpuszczaj tego aspektu!

Na pewno nie raz czytałaś, że jednym z kluczowych aspektów metody Pilatesa jest praca z oddechem i integracja oddechu z ruchem. Postaram ci się wyjaśnić dlaczego oddech jest ważny podczas pilatesu.

 

Oddech jest procesem nieświadomym ale to jak oddychamy wpływa na  nasze samopoczucie, zdrowie i odwrotnie, nasz stan emocjonalny wpływa również na to jak oddychamy. Żyjemy coraz szybciej dźwigając nadmiar obowiązków i ambicji. Nie zauważamy nawet jak ten nadmiar dnia codziennego wpływa na to jak oddychamy w ciągu dnia. Nie uświadamiamy sobie również napięć  w ciele związanych z tym, że nasz oddech jest płytki, szybki co wpływa na nasze samopoczucie. Wiele problemów z mięśniami dna miednicy, czy problem z rozejściem kresy białej, bóli pleców może pomóc rozwiązać mądra praca z oddechem. Wie to każdy dobry fizjoterapeuta. Wiele kobiet nie wiąże złego oddychania z „wydętą“ dolną partię brzucha a często wystarczy popracować z oddechem oraz postawą ciała i problem znika.

 

Jak zatem oddychamy w pilatesie i czy to jest idealny oddech?

Pilates praktykuje oddech dolnożebrowy. Jest to jeden z możliwych torów oddechowych na co dzień ale jedyny możliwy i zalecany podczas pilatesu.

 

Wdech, podczas którego świadomie wprowadzamy powietrze aż po dolne części klatki piersiowej biorąc pod uwagę cały jej obwód (360 stopni), rozszerza klatkę piersiową. Chcesz czuć swój wdech również w bocznych częściach klatki piersiowej oraz w tylnej części klatki piersiowej. Choć żebra z tyłu maja małą ruchomość ze względu na połączenie z kręgosłupem podczas wdechu dolnożebrowego chcesz poczuć subtelny ruch żeber, które „rozsuwają się jak żaluzje“ podczas wdechu, a podczas wydechu „zamykają“, zwężając tym samym klatkę piersiową i talię kiedy ty jednocześnie zostajesz z prostym kręgosłupem.

 

Wdech obniża przeponę, unosi żebra i rozszerza je (oddech 360 stopni o którym wspomniałam powyżej). Wdychasz nosem aby wykorzystać też takie aspekty wdechu nosem jak oczyszczanie, ogrzewania powietrza.

 

Wydech unosi przeponę oddechową, która układa się pod żebrami jak parasol w fazie składania. Utrzymując prawidłową postawę ciała podczas wydechu, utrzymując wydłużenie kręgosłupa, wpływasz również na pracę mięśni głębokich zlokalizowanych w miednicy. To bardzo ważne nie tylko dla kobiet!

 

Wydech w pilatesie odbywa się poprzez usta. Jest dłuższy niż wdech. Chcesz mieć takie wrażenie jakbyś chciała wypchnąć z siebie powietrze do ostatniej cząsteczki aby nabrać następnie nowy, świeży, energetyzujący wdech.Ważna uwaga jest taka, że wydech jest subtelny. Raczej taki jakbyś chciała w zwolnionym tempie zdmuchnąć świeczkę na torcie niż nagle zdmuchnąć całe miasto 🙂

 

 

Prawidłowo oddychając wpływasz na postawę swojego ciała, wpływasz na autonomiczny układ nerwowy, zarówno na pobudzenie ale też na procesy regeneracyjne. Oddech wpływa na funkcje motoryczne i wiele procesów związanych ze zmianą ciśnień w ciele. To jak oddychasz na co dzień i podczas treningu ma ogromne znaczenie. Nie odpuszczaj tego aspektu!

 

Zapraszam cię do obejrzenia 12 miutowego video – ODDECH W PILATESIE, które znajdziesz również na mojej platformie treningów pilatesu w formie video. Możesz wykorzystać to video jako praktykę pilatesowego oddechu każdego dnia, a na pewno przed ciężkim dniem lub po nim. Skupiaj swoją uwagę na oddechu tak często jak to możliwe. Zauważysz zmiany nie tylko w ciele ale również samopoczuciu. Oddech to poważne narzędzie pracy nad okiełznaniem stresu dnia codziennego jak i postawą ciała i sylwetką. W połączeniu z dobrze dobranych ruchem, to sukces każdego sportowca amatora i profesjonalisty.

 

Video znajdziesz wchodząc na aktywny link: Video Oddech w pilatesie

 

Subskrybuj mój kanał na youtubie aby otrzymywać powiadomienia o nowych, bezpłatnych materiałach lub skorzystaj z mojej platformy treningowej pilatesu online : http://www.treningi.wformiepo40.pl

 

Polecam ci również blog mgr Sandry Osipiuk-Sienkiewicz, trenerki oddechu która cały swój blog i publikacje na Instagramie poświęca tematyce oddechu. www.sofizjo.pl

 

Udanego oddychania:)
Ania Podsiedlik-Ciebiera
Dyplomowany nauczyciel metody Pilatesa