Poznaj najważniejsze zasady pilatesu aby osiągnąć oczekiwany rezultat ćwiczeń.

Pilates pozytywnie wpływa na twoje codzienne życie. Na to jak się poruszasz, jak siedzisz, jak oddychasz, jak radzisz sobie ze stresem dnia codziennego. Wie o tym każda dziewczyna praktykująca pilates za mną ćwicząc z moimi treningami video które znajdziesz na www.treningi.wformiepo40.pl

W dzisiejszym wpisie zbieram dla Ciebie “złote” zasady pilatesu, które sprawiają,że pilates jest jaki jest. Skuteczny, bezpieczny, prozdrowotny.

Mając na uwadze te kluczowe kwestie jesteś w stanie osiągnąć rewelacyjne rezultaty swojej pracy z ciałem dzięki metodzie Pilatesa. Każdej z tych zasad może nauczyć cię i wyjaśnić dyplomowany nauczyciel pilatesu z wieloletnim doświadczeniem który nie stroni od własnej praktyki i rozumie pilates również dzięki pracy z własnym ciałem.

 

  1. zasada Koncentracja
    Koncentracja na ruchach ciała podczas wykonywania ćwiczeń pilatesu jest kluczowa. Aby udało ci się wprowadzić zmiany w sposobie poruszania się, wykonywania poszczególnych ćwiczeń, twoje ciało i umysł muszą ze sobą współpracować. Musisz myśleć o tym jak wykonujesz konkretny ruch, dobrze abyś wiedziała/ał po co go wykonujesz w taki a nie inny sposób – dobry nauczyciel pilatesu cię w tym uświadomi.Dzięki koncentracji i skupieniu które towarzyszyć ci będą podczas praktyki pilatesu rozwiniesz większą świadomość ciała w przestrzeni. To pozwoli ci pracować nad szczegółami i precyzją ruchu podczas ćwiczeń.Będąc świadoma/my ruchu który wykonujesz i tego dlaczego to robisz, ten konkretny sposób poruszania się stanie się jakby automatyczny wpływając pozytywnie na poprawę twojej postawy ciała i poruszania się na co dzień.Pilates pozytywnie wpływa na twoje codzienne życie. Na to jak się poruszasz, jak siedzisz, jak oddychasz, jak radzisz sobie ze stresem dnia codziennego. Wie o tym każda dziewczyna praktykująca pilates za mną.
  2. zasada Relaksacja
    Relaks ciała i umysłu to kolejny nieodzowny element praktyki pilatesu. W pilatesie skupienie się na uwolnieniu tych wszystkich obszarów w ciele w których czujesz nadmiar napięcia jest bardzo ważny. Skupienie się na konkretnych ruchach podczas pilatesu pozwoli ci zrelaksować umysł i ciało i uwolnić je od stresu dnia codziennego. Ważne jest twoje skupienie na TU i TERAZ na tym CO robisz, JAK to robisz i DLACZEGO aby podczas ćwiczeń odnaleźć między innymi niechciane napięcia i je – odpuścić.Często powtarzam,że w pilatesie jest tylko tyle aktywności mięśni ile trzeba nie więcej. Tylko tyle „napięcia” i konkretnych obszarach w konkretnym ćwiczeniu ale nie więcej ponieważ jeśli pozostawisz ten nadmiar aktywności mięśni one zdominują twój ruch i trudno będzie o zmianę w twoim ciele, samopoczuciu, poruszaniu się. Dlatego ważne jest aby poświęcić czas na uwolnienie obszarów napięcia na początku treningu. Zapewni ci to również pilatesowa rozgrzewka którą zawsze stosuję w swoim treningach. Skupienie się na postawie ciała, oddechu, drobnych ruchach nastawionych na rozluźnienie niż napięcie mięśni. Wszystko po to, aby potem swobodnie wejść w aktywację i szukanie pilatesowej głębi w swoim ciele.
  3. zasada Prawidłowa Postawa
    Przyjęcie i utrzymanie prawidłowej postawy ciała w pilatesie pomaga zapobiegać przeciążeniom przez zmniejszenie ryzyka szybkiego „zużycia“ i osłabienia stawów i mięśni. Prawidłowe ustawienie wszystkich segmentów ciała będzie poprawiać optymalizację ruchu (płynność, lekkość). Ćwiczenia pilatesu (ale nie tylko) będą, dzięki prawidłowej pozycji początkowej w ćwiczeniu oraz precyzji w ruchu, możliwe do wykonania bez nadmiernego wysiłku naszego ciała.Uczenie się prawidłowej postawy ciała może ci zająć dłuższą chwilę ponieważ to nie tylko praca z układem mięśniowym i kostnym ale również lub przede wszystkim ośrodkowym układem nerwowym, który „rozdaje” tutaj karty. Proces ten jest antagonistyczny do czasu w którym nie dbałaś o postawę ciała podczas ćwiczeń. Bądź cierpliwa. Wykonuj swój pilates regularnie, ćwicz starannie a na pewno poczujesz różnicę w ciele. A zdrowe ciało wpływa na spokój umysłu. To naczynia połączone.

    Pilates pomoże ci ćwiczyć poprawnie, pozbyć się przeciążeniowego bólu pleców, poczuć się dobrze w swoim ciele, zadbać o nie od strony fizycznej. Rozwinęłam temat postawy ciała we wpisie z 5 listopada 2020 tutaj KLIKNIJ TUTAJ

  4. zasada Oddech
    Nie po raz pierwszy wspominam, że oddech jest ważny. Zanim skupisz się na „robieniu formy” skup się na ODDECHU.To będzie idealny początek do lepszego jutra. Jest duże prawdopodobieństwo, że na co dzień rzadko zastanawiasz się jak oddychasz – szczególnie jeśli jeszcze nie praktykujesz pilatesu. Nie chodzi o to aby non stop kontrolować swój oddech, ale żeby być świadomą/mym jaki jest twój dzisiejszy wzorzec oddychania oraz czy może on powodować jakieś dysfunkcje. Przy niewydolnej pracy przepony do nadmiernego aktywowania będą zmuszone inne mięśnie pomocnicze w szczególności mięśnie obręczy barkowej oraz szyi. Śmiało mogę napisać, że nieprawidłowy oddech prowadzi do bólu. Bólu szyi, bólów głowy czy bólu na wysokości odcinka piersiowego. Ale to tylko cześć problemów wynikających z nieprawidłowego oddechu.Problemy z trawieniem, refluks, wzdęcia, przez niedotlenienie krwi mogą nastąpić problemy w układzie krążenia.Koncentracja na oddechu oraz nauka oddechu dolno- żebrowym to jedna ze składowych metody Pilatesa. Jeśli zależy ci na swoim zdrowiu i świadomym powrocie do formy lub osiągnięcia ogólnego dobrostanu swojego ciała poświęć czas na naukę oddechu.

    10 minut w dowolnym momencie dnia. Uwierz mi to WAŻNE.

    Zapraszam cię na mój kanał na YouTube gdzie znajdziesz bezpłatne video dotyczące tego jak oddychać podczas zajęć pilatesu. Aktywny link znajdziesz tutaj KLIKNIJ TUTAJ Będzie mi bardzo miło jeśli zostawisz komentarz pod video na youtube po swojej praktyce oddechu według metody Pilatesa. Daj znać czy to nagranie jest dla Ciebie pomocne.

  5. zasada Centrowanie
    Kolejną zasad jest koncentracja na utrzymaniu kontroli centrum ciała podczas ruchu. Robisz to poprzez nauczenie się aktywacji głębokich mięśni wpływających na stabilizację odcinka lędźwiowego. Wszystkie ruchy w pilatesie wypływają z silnego środka i to jest najtrudniejsza część nauki metody Pilatesa, ale bez stosowania tej zasady nie praktykujesz pilatesu tylko robisz ćwiczenia wyglądające jak w pilatesie.

    Dużo kobiet przychodzi do mnie na zajęcia indywidualne mówiąc, ze już 5 lat ćwiczą pilates w klubie i nie widzą oczekiwanych efektów. Najczęstszym problemem jest brak wiedzy o tym jak angażować mięśnie głębokie oraz na czym polega wyprowadzanie ruchu z centrum ciała. Podczas zajęć grupowych w fitness klubie nikt ich po prostu tego nie nauczył. Dobry pilates, to skupienie na szczegółach. Dobry pilates, to wykwalifikowany nauczyciel dbający o regularne kształcenie się i regularnie praktykujący pilates.

    Skupiając się na szczegółach szybciej poczujesz i zobaczysz różnicę w ciele.

    Aby poprawnie wykonać ćwiczenie potrzebujesz skupienia aby wejść w ruch z środka twojego ciała. Potrzebujesz regularnej praktyki, odpowiednich wskazówek nauczyciela pilatesu. To jest trudne ale to esencja pilatesu mająca ogromny sens, dająca świetne rezultaty między innymi w dbaniu o prawidłowe obciążenie kręgosłupa bez ryzyka urazów, kontuzji. Dzięki temu ta metoda ma tak ogromny sens i jest uważana również przez fizjoterapeutów za bezpieczną formę ćwiczeń bez względu na wiek pod warunkiem, że będziesz wykonywać ćwiczenia poprawnie.

    Decydując się uczyć online przestrzegam zasad które ułatwią ci zrozumienie pilatesu. Treningi nagrywam w taki sposób abyś nie miała wątpliwości jak poprawnie wykonać ćwiczenie.

    We wrześniu rozpoczynam zapisy na mój kurs online – Pilatesowe Wyzwanie – w nowym wydaniu. Nie mogę się go już doczekać bo to kolejna okazja abym mogła uczyć cię pprawności ruchu w pilatesie online, gdziekolwiek jesteś.

  6. zasada Koordynacja
    Znając i rozumiejąc zasady metody Josepha Pilatesa łatwiej jest skoordynować wszystkie najważniejsze elementy o których wspomniałam powyżej i przeczytasz poniżej. W taki sposób możesz też rozumieć koordynację w pilatesie czyli skoordynowanie wszystkich zasad w ruchu.

    Bo #pilates to ruch. Ruch związany z ćwiczeniem pilates powinien być wykonywany w konkretnym celu i pod kontrolą. Poprzez skupienie się na jakości i szczegółach każdego ruchu z którego składa się na ćwiczenie. Dzięki temu poprawia się koordynacja, kontrola, mobilność ale też siła i ogólna wydolność całego ciała.Ćwicząc pilates zaangażuj się. Zyskasz doskonałe rezultaty pracy z własnym ciałem.

  7. zasada Płynny Ruch
    Zasada płynnego ruchu mówi o tym, że ruchy w pilatesie są kontrolowane przez nasze skupienie na tym skąd ten ruch ma wyjść – a ma wyjść oczywiście na zewnątrz z centrum naszego ciała – i na tym jak ten ruch płynie dążąc do zwinności, subtelności ruchu.Ja od zawsze prowadzę zajęcia pilatesu i takie też treningi video nagrywam aby koniec ruchu w konkretnym ćwiczeniu był początkiem następnego co pozwala mi i dziewczynom ćwiczącym ze mną jeszcze bardziej skupić się na płynności wykonywanego ruchu.

    Ten płynny ruch dotyczy nie tylko nauki ruchu kręgosłupa. Ćwicząc regularnie pilates na pewno nauczysz się artykulacji kręgosłupa poprzez naukę prawidłowego zgięcia, wyprostu, zgięć bocznych, rotacji. Ćwicząc pilates będziesz dążyć do prawidłowych zakresów ruchu w każdym stawie wpływając tym na długość mięśni, więzadeł co wpłynie na brak ograniczeń, brak przeciążeń czy nadmiernych napięć.Efektem płynnego ruchu są dłuższe, silniejsze mięśnie pracujące w fizjologicznych zakresach ruchu stawów wpływając nie tylko na wysmuklenie sylwetki ale przede wszystkim na to jak czujesz swoje ciało, czy będziesz cierpieć na przeciążeniowe bóle pleców, barków, szyi.

    Obiecuję ci, że ćwicząc regularnie i poprawnie pilates – minimum 3-4 razy w tygodniu przez przynajmniej 20 minut – nie będziesz czuć bólu w swoim ciele a lekkość, zwinność i subtelność

  8. zasada Wytrzymałość
    W pilatesie ćwiczenia są zwykle wykonywane w niewielkiej liczbie powtórzeń a podczas ich wykonywania zawsze skupiamy się na jakości, a nie na ilości – zawsze! Kiedy, ćwicząc regularnie i poprawnie, opanujesz ćwiczenia z poziomu podstawowego, to jest dobry moment aby dodać sobie wyzwanie dodając do swojego programu treningowego bardziej wymagające ćwiczenia. Ten proces zbuduje w sposób bezpieczny wytrzymałość twoich mięśni, co też jest celem metody Pilatesa.
  9. zasada Baw się ruchem!
    To moja zasada ode mnie dla Ciebie. Bądź systematyczna/ny, angażuj się ale przede wszystkim ciesz się tym,że możesz się ruszać i że podjęłaś/ołeś słuszną decyzję aby zadbać o sobie również od strony ciała. Bez względu na to czy zaczynasz opiekować się sobą ucząc się dobrze ćwiczyć, od strony fizycznej czy to jest kolejny etap w dbaniu o siebie po pracy mentalnej którą wykonujesz np. medytując, uprawiając mindfullness, focusing czy chodzisz na terapię ciesz się ruchem! Bo możesz!

    Na mojej platformie treningowej znajdziesz treningi pilatesu na trzech poziomach zaawansowania również dla tych z was które nigdy do tej pory nie ćwiczyły. Aktywny link znajdziesz tutaj KLIKNIJ TUTAJ

    Mając dostęp do mojej platformy treningowej pilatesu online możesz ćwiczyć tak często jak to możliwe, gdziekolwiek będziesz i o dowolnej porze dnia. Z motywacją pomogą ci moje pilatesowe wyzwania które organizuję 4 razy do roku i grono pilatesek ćwiczących ze mną online, które zabrałam ze sobą do zamkniętej grupy na Facebooku aby mieć lepszy kontakt z użytkowniczkami platformy, abyśmy mogły/gli wymieniać się doświadczeniami i abym mogła zostawiać na grupie dodatkowe materiały edukacyjne.

    Kolejne pilatesowe wyzwanie przed nami. Jesli masz ochotę dołączyć zapisz się na mój newsletter aby w odpowiednim momencie otrzymać powiadomienie o zapisach. Ramkę do wpisania adresu email do newslettera znajdziesz tutaj – KLIKNIJ TUTAJ
    Szukaj takiej ramki:

    Mam nadzieję,że zasady Pilatesu nie zostawiły w tobie wątpliwości i linki do materiałów które ci zostawiłam przekonały cię,że warto praktykować systematycznie pilates, z dobrym nauczycielem pilatesu również online w swoim domu.